Начало - Статии и новини - Виноличности - Albert Bichot – история за силата на семейната традиция
Виноличности
   
Albert Bichot – история за силата на семейната традиция

Отново е лято, отново сме на "бяла вълна" и отново е време да си припомним за чудесните шардонета на Бургундия!

Ако има област във Франция, където понятието тероар да е натоварено с най-много смисъл, то това е именно Бургундия – съответното парче земя там дава името си на виното. Бургундските лозови масиви са парцелирани и именувани от векове насам, като всеки си има своя история, определена в най-голяма степен от климатичните и почвените особености. Затова и понятия като тероар и традиция бяха най-често използваните по време на срещата ми с Алберик Бишо, който управлява компанията на пра-прадядо си Албер от 1996 година насам.

В Бургундия са били необходими 2000 години, за да се оформи сегашната, за мнозина сложна, система на парцелиране и наименования за произход. Римляните са започнали, а след това монасите са я развили към Х-ХІ век. А преди три години тези микротероари бяха обявени за световно културно наследство от ЮНЕСКО. Това е признание, че в продължение на 2000 години хората са изградили връзка с тероара, обработвали са земята, така че да се стигне до това прецизно разделение на лозовите масиви. В наши дни в Бургундия има 1240 различни тероара! А това означава 1240 малки парцела, всеки отличаващ се със своите особености. Бургундия дава едва 1 процент от производството на вино във Франция, а едва 1 процент от виното в Бургундия е Grand Cru! Наистина е трудно за потребителите да се ориентират в тази толкова раздробена система.

Когато имам възможност да говоря с човек от Бургундия, никога не пропускам може би най-интересната тема – за прословутите наименования. С тях започна и разговора ни с г-н Алберик Бишо (на снимката), шесто поколение пряк наследник на една от най-известните бургундски винарни.

Какво правите, за да компенсирате това от маркетингова гледна точка? Преминаването към био земеделие може ли да бъде от полза?

Всички лозови масиви на Albert Bichot са био сертифицирани с изключение на тези в Шабли. Колкото по на север отиваш, толкова по-трудно става биологичното отглеждане. Самият процес на трансформация отнема години, защото експериментираме, наблюдаваме и поправяме грешките си. В момента 7% от масивите в Бургундия са био сертифицирани.

Как се развива търсенето на био вина?

Постоянно расте, особено на по-обикновените вина, тези от Южна Франция. На този етап няма особено значение дали твоето вино Vosne-Romanée е био или не. Потребителите търсят Vosne-Romanée от добър производител, а това дали е био идва след това. Самите ние не правим вино само заради самото вино. Всяка бутилка е израз на нашата култура и начин на живот.

Каква беше реколта 2017 в Бургундия?

Щастливи сме. За разлика от миналата година, от по-миналата… Най-сетне имахме една нормална година. В останалите винарски области като Шампан, Елзас, Прованс, Лангедок, Долината на Рона имаше сериозни измръзвания. В Бордо загубиха 40 процента от реколта 2017, истинска катастрофа! Ние се оказахме пощадени. Гроздоберът ни започна на 8-9 септември, което е съвсем нормално. Плодовете бяха напълно узрели и здрави и сме оптимистично настроени за реколта 2017.

Как успявате да поддържате авторитета на вашите вина и въобще на Бургундия при цялата тази сложна система за наименованията?

Важно е да знаем, че днешните потребители почти навсякъде по света се интересуват от автентичността и произхода, искат да знаят кой е производителят. Всички наши вина, независимо в кое имение са произведени, носят името Albert Bichot. Благодарение на системата си за наименования Бургундия сама поддържа авторитета си. Има и доста по-прост начин за представяне на бургундските вина: червените са от пино ноар, а белите от шардоне. Във всяко имение работи отделен екип, посветен на съответните вина – на Шабли, на Кот де Нюи, на Кот де Бон, на Меркюре… Всъщност Albert Bichot представлява обединение на отделни имения. Отправната точка е тероарът, качеството на гроздето и, разбира се, човекът, който ще превърне плодовете във вино.

Albert Bichot е сред традиционните участници в кампанията Hospices de Beaune…

Hospices de Beaune е първата безплатна болница за бедните, създадена през ХV век. Оттогава насам щедри благодетели й дарявали гори, земеделски имоти, лозови масиви. През последните 160 години вината, произведени от Hospices de Beaune, се продават в бъчви на търг, два месеца след гроздобера – в третата неделя на ноември. В наддаването участват винари, които винифицират и бутилират това специално вино. Условието е закупеното на търга вино да не напуска Бургундия до бутилирането. Независимо кой производител се заема с винификацията всички вина носят един и същ етикет с името Hospices de Beaune. Нашата фамилия е отдавна свързана с Hospices de Beaune – дарили сме на болницата лозя, а самият аз съм роден там.

Какво количество от виното на Hospices de Beaune купувате вие, от Albert Bichot?

На търговете обикновено се предлагат от 500 до 700 бъчви, като повечето са от лозя premiers и grands crus. Ние купуваме между 80 и 150 бъчви. Благодарение на тази вековна инициатива в Бон, въпреки че е малко градче, имаме изключително модерна болница с много добри специалисти. За всички нас е въпрос на дълг да я подкрепяме, а дните около провеждането на наддаването се превръщат в невероятен празник за цяла Бургундия.

В Бургундия са все по-малко семейните производители като вас...

Да, за съжаление и това ме кара да съм още по-верен на традицията. Мисията, която баща ми и чичовците ми са ми завещали, е да предавам семейната традиция на следващото поколение. Ние винаги сме били свързани със земята, с виното и оставаме верни на бургундския начин на живот. Затова и в семейството сме толкова пряко ангажирани с работата. Надявам се, че синът ми и двете ми дъщери ще продължат традицията.

Разбрах, че сте се впуснали в ново начинание извън Бургундия.

Да, няколко години експериментирахме в Лиму, близо до Каркасон, в Югозападна Франция. Там има стопани, които отглеждат пино ноар и шардоне. Казахме си, че това е възможност да покажем по по-достъпен начин на младите потребители какво представляват вината от тези сортове. Етикетът също е по-достъпен и изчистен от тези в Бургундия, а и името Бишо е гаранция за традиция в работата с двата сорта. Произведохме първата партида от бранда Horizon през 2016. Засега нямаме собствени лозя, но смятаме, че и това ще се случи в близките години.