Начало - Статии и новини - Виноличности - Хинг Ченг - за възможностите на китайския пазар и очакванията му към България
Виноличности
   
Хинг Ченг - за възможностите на китайския пазар и очакванията му към България

16 май 2018, DiVino

Хинг Ченг, родом от Хонконг, вече 35 години работи във винения бранш и заема важни позиции в различни организации и компании. Бил е главен сомелиер на The Regent Hotel Hong Kong в периода 1983 – 1990 и допринася много за развитието на винената култура там. През 1987 – 1989 година е лектор в Sopexa Hong Kong, клон на френската агенция за маркетингови комуникации в областта на виното и храната. През 1990 година печели титлата Най-добър сомелиер на ХонконгОт 2003 година досега е продуктов директор на китайската компания Jointek Fine Wines, която е най-големият вносител на почти всички топ френски вина в Китай. Той бе така любезен да се съгласи да даде интервю специално за читателите на DiVino.bg. У нас е по повод 7-ото издание на Балканския винен конкурс и фестивал, където взима участие като член на престижното жури на конкурса. 

1. Благодаря ви за визитата в България и възможността, която давате на нашите вина чрез Българската асоциация на износителите на вино. Можете ли накратко да кажете за нашите читатели какво е Jointek и какво представлява като организация?

Jointek се занимава с межународна търговия на вино и спиртни напитки за последните 30 години в Китай. Това е компания за внос, но още дистрибутор и собственик на магазинна мрежа. Внасяме вина от над 10 държави и зареждаме над 12 000 хотели, ресторанти, супермаркети и дистрибутори в Китай.

2. Можете ли с няколко думи да опишете профила на вината, които биха се отличили (ако се внесат) на китайския пазар?

Повечето китайски консуматори имат доста ограничени познания за виното, обикновено предпочитат червени вина със средни киселини и танини. По-добре е виното да има ясно различими аромати, като най-добре продаваните вина се намират в категорията 60-120 юана на рафта (1 юан = 0,26 лева, бел. ред.)

3. Кой е най-добре продаваният сорт (като чисто сортово вино) в Китай, ако разполагате с такава статистика?

Повечето от вината са купажи, но като чисто сортови най-силно продавани са съответно каберне совиньон, мерло, сира, пино ноар, шардоне и совиньон блан.

4. По ваши наблюдения вината на кой световен регион се продават най-добре в Китай?

Бордо, със сигурност.

5. Какъв е потенциала за евентуален внос на китайски вина в Европа, как мислите?

Вече има внос на някои от нашите вина в Европа като Chanyu и Great Wall. Но все още количествата са ограничени, имаме нужда да подобрим генерално качеството на своите вина, и тогава, аз наистина вярвам в това, Китай може да бъде важен производител и износител на вино.

6. Как бихте описали културните различия между Китай и България, ако вече сте добили такива впечатления?

Аз идвам от южната част на Китай. Тук храната е съвършено различна, от това което сме свикнали да ядем ние. Но тя е също много вкусна, хората са много мили с мен и страшно ми харесва България.

7. Какво предпочитат болшинството китайци за пиене – вино, бира или байджу?

Зависи от консуматора. Ако говорим за по-възрастните хора, над 50 годишни, те определено предпочитат байджу. По-младите и студентите предпочитат бирата, защото е по-евтина и по-лесно достъпна. Работещите и бизнес хората, естествено, избират вино.

8. Коя е лично вашата най-предпочитана комбинация между вино и храна?

Трудно ми е да кажа заради виното – нямам точно определен любим тип вино, тъй като обичам да опитвам различни вина. Много съм любопитен в това отношение и имам големи очаквания към местните вина и храната, както и начина по който те се комбинират.
Благодаря много за поканата, надявам се да видя скоро повече български вина в Китай.