Начало - Статии и новини - Виноличности - Йордан Желев, The Labelmaker
Виноличности
   
Йордан Желев, The Labelmaker

30 април 2010, Ефросия Благоева

Повечето от вас са се срещали с Йордан Желев индиректно посягайки на рафта за вино и няма да се изненадат от желанието да го представим в пространството на виноличностите на DiVino. Напоследък се заговори активно за винената тема в контекста на промишления дизайн, именно заради неговия неизчерпаем талант да превежда посланието на виното посредством изображението върху бутилката. Автор е на повече от петдесет винени етикети, между които тези на Solitaire и Oravinifera на Домейн Бойар, Sarva, The Project, All in one и Amritta на ВИ Драгомир, на повечето марки на Вила Любимец, Вила Хисар, Винпром Русе, на Вини Сливен, Reggina estate, Raynoff Winery, Chateau Shivachevo и много други. През 2009 година беше награден от НЛВК за цялостно творчество в дизайна на винените етикети. Освен това е най-публикуваният българин през 2009 в европейските специализирани форуми за дизайн. В последното издание на Monsa Plus Wine за 2010 излязоха три от неговите проекта за винен етикет. Заради работата му хората около него са му дали прякора Даню Етикета, който пък се е превърнал в „никнейма” на Йордан - Тhe Labelmaker.

Защо точно етикети за вино?

Основното ми занимание е в областта на винения етикет – в него съм съсредоточил най-големи усилия и имам най-продължителен, смятам и успешен, опит. Освен това съм проектирал доста опаковки за продукти на хранителната промишленост. Автор съм и на много логотипи. Ако трябва да обобщя - работил съм във всяко едно от нивата на дизайна за опаковане – създаване на търговско наимонавание, изграждане на логотип за него, дизайн на самата опаковка, чак до брандиране примерно на превозно средство.

Етикетът за вино е интересна и необятна тема, макар че, в началото не бях на това мнение. За 15 години работа за винарската индустрия разбрах, че етикетът не е просто красиво изображение, което провокира, а по-скоро се явява особен културен мост - от една страна той може да бъде проводник към западноевропейската културна традиция, от друга страна е отличен проводник на нови идеи, модерен начин на мислене и нетрадиционна визия.

Какво имаш предвид, като казваш проводник към западноевропейската културна традиция?

Хората в България копнеят да се докоснат до културата на Европа и тя да стане постоянна част от живота им, където естетическите стойности се коренят до голяма степен в образците на класическия Ренесанс. Добре знаем, че няма такова нещо като „български Ренесанс”, по смисъла и силата, която има западноеропейският. Смятам, че е уместно и се стремя част от дизайна на винените етикети да се приближава като естетика до класическите европейски модели. Това е особено магнетично за родния потребител. Диаметрално противоположната посока е – модерна визия, модерно звучене, разчупване на правилата и т.н. Дизайнът на етикети за вино е поле, където това двуполюсно съжителство на класика и модерност е възможно. Самият маркетинг също го налага и е голяма провокация за всеки дизайнер. За мен е толкова интересно и даже бих казал обсебващо, че често пъти докато работя забравям кой съм и къде съм изобщо.

Коя беше първата поръчка за етикет на вино?

През 1998 година беше организиран конкурс за създаване на етикети за вино на два търговски бранда - марките Регалис на Черноморско злато и Нобилитас на Винком Бургас, на който се явих. Техниката, която използвах тогава в моя първи опит се оказа толкова успешна, че я ползвам, естествено осъвременена и усъвършенствана, и до ден днешен, а въпросните брандове мисля, че все още са с тези етикети.

Опитваш ли вината, за които правиш етикети и това как повлиява дизайна им?

Да, опитвам ги, но това не е акт на консумиране, а част от процес, който формира представата ми за продукта.

Истината е, че се е случвало добро вино да не получи най-добрия дизайн, както и обратното. Оформянето на някакво изображение, не само на винен етикет, е сложен процес, който се влияе както от качествата на самия продукт, логото или търговската марка, така и от личния контакт на дизайнера с поръчителя.

Дизайнерът е субект и като такъв е подвластен на особен комплекс от фактори, които за добро или за зло, не винаги е способен да управлява и насочва в посока, която е най-добра за крайния продукт.

Но да се върнем на въпроса – важно е да знаеш какво има в бутилката – така както виното влияе на теб, така ще повлияе и на много други хора и когато тази зависимост вече е изпитана и регистрирана, се превръща във фактор и допринася за завършеността на крайния продукт, за неговата достоверност и автентичност.

Най-добре работя, когато успоредно правя и проект на етикет да речем за синьо сирене или луканка – тогава резултатите са смайващи.

Калиграфията или компютърните техники са водещи, докато дизайнстваш етикетите за вино?

Познавам и двата процеса достатъчно добре – аналогов или дигитален за мен често пъти чисто технически е без значение. И в двата случая се чувствам в достатъчно свои води. Според спецификата на самото задание избирам по кой път да мина или да смеся двата прийома. Смесването е напълно контролиран процес и посредством него може да се продуцира такъв краен резултат, за който потребителят да е убеден, че държи в ръцете си ръчна изработка с автентичен vintage-look, а всъщност това да се окаже изображение постигнато по хибридна технология.

Така или иначе, с лист и молив, или с таблет и компютър, един добър специалист би трябвало да е в състояние да употреби достойнствата на техническото средство в полза на естетиката на крайния продукт – въпрос на избор, умение и стил е кой какво ще предпочете.

Къде си учил изкуството на калиграфия?

Калиграфията дойде неочаквано в живота ми – преди десетина години първо баща ми, а после и съпругата ми ми подариха комплекти с автоматични писалки с класически прави пера. Явно, че тези подаръци попаднаха точно навреме в ръцете ми, защото след това, буквално се изстрелях в дебрите на калиграфията. Сто процента самоук съм – нито някой ме е наставлявал в тази дисциплина, нито някой е имал специални очаквания от мен – факт е обаче, че оттогава работатата ми като график дизайнер е в права зависимост от успехите ми в калиграфията – двете се допълват по невероятен начин. Този процес става все по-динамичен и по-отворен във времето. Постоянно преливам енергия и опит, натрупани като график-дизайнер в калиграфията и обратното – калиграфията - опитът и вдъхновението от нея, ме зареждат като график дизайнер – получава се затворен цикъл, нещо като перпетум мобиле в артистично-емоционален аспект.

В кой твой етикет се е получила най-добра симбиоза между изображение, наименование, композиция и визуално въздействие?

Едва ли бих могъл да отговоря на този въпрос еднозначно. Меня си и настроенията, и уменията, и възгледите – често пъти ми се струва, че последният етикет е станал най-добър. Погледна ли го след време, установявам, че даже ми е втръснал, така че нямам отговор на въпроса. Харесвам си ги всичките – кой повече, кой по-малко. Те са част от живота ми, начин на живеене, начин на мислене и на възприемане на нещата около мен.

Тогава кой етикет за вино изразява най-пълно твоята същност?

Това също е въпрос с труден отговор. Все пак, ако се замисля, това е един шираз, Този етикет е създаден специално за личната селекция на г-н Петър Недков и е изцяло ръчна изработка. Рисуван е на ръка, после, посредством клишета от твърд полимер, го отпечатах с офсетови мастила, отново изцяло ръчно. Всъщност този етикет е не толкова израз на същноста ми, а по-скоро демонстрация на умения и познания и изчерпва абсолютно всичко, което знам и мога – както в чисто технически, така и в естетически план.

Много съм доволен от резултатите си от етикетите на вината на Винарско имение Драгомир и Вила Любимец – и на двете места работих с хора с модерно мислене, които ми делегираха такива права (и отговорности!), че просто нямаше как да не се стигне до успешен край. Явно това се забелязва и на международната сцена. Проектите са публикувани в елитните форуми Lovelypackage.com, thedieline.com, както и в британските списания Computer Arts Magazine, Digital Arts Magazine, Pro Pack Magazine и Labels and Labeling Magazine.

Досега говорим само за дизайн. Имаш ли други области на интереси?

Това, което досега не съм споделял публично е, че всъщност съм запален меломан. Любител съм на съвършения звук.

Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker
Йордан Желев, The Labelmaker