29 април 2020, DiVino
Невъобразимата за всички ни пандемична ситуация през тази пролет преобърна живота ни, мислите ни и, разбира се, икономиката и бизнеса. Как се отразява това положение на винарския сектор? Да, хората пият вино у дома, дори повече отпреди, като че ли. Но вече над месец и половина ресторантите и баровете са затворени, а парализирането на този бранш влече след себе си сериозни затруднения в редица други сфери и една от тях е Виното.
Обърнахме се към 5 български винарски изби с молба хората, които са начело на производството и бизнеса да отговорят на 5 въпроса, свързани с последствията от извънредното положение 45 дни след началото на изолацията заради коронавируса. Сред тях има и големи, и малки производители; те са представители на 6 от 8-те български винени региона, според географското разделение на DiVino:
Цветелина Николова, Катаржина
Цанко Станчев, Левента и ВИ Варна
Анита Граматикова, Рупел
Димитър Костадинов, Загрей
Николай Божков, Бонония
Eто и въпросите:
3. Как би могла да помогне държавата на сектора, според вас?
1. Ако се върнем на 1 юли към нормалната ситуация, със сигурност ще бъде по-леко, въпреки че зависи колко бързо ще бъдат отворени ресторантите и клубовете. Според това, което следя в асоциацията на ресторантьорите и тази на клубовете и баровете, няма да се върнем толкова бързо към нормалността и има няколко сценария. Клубовете може би ще останат затворени поне до септември, а някои и до края на годината. Ресторантите са поставени пред големия въпрос: ако изискванията налагат хората в ресторанта да бъдат на минимум два метра разстояние един от друг, това означава самият ресторант да е пълен максимум 40% процента. Затова собствениците им се чудят дали да отварят при тези условия. При работа наполовина те няма да могат да плащат нито наем, нито осигуровки и всъщност ще стане по-трудно, ако работят.
Ако всичко е нормално, в Катаржина ще бъдем със сигурност с леки спадове. Сега загубите са в средния и високия ценови клас. Имахме много силен месец март и нямахме спадове, а ако ситуацията беше нормална щеше да е много по-силен от миналия март. За април вече сме със спад и вероятно така ще го завършим, което се дължи на намалените продажби във високия и средния клас. Кварталните магазинчета работят по-добре отколкото преди кризата, но магазините в центъра намалиха оборотите, защото хората не ходят на работа. Има отлив от средния и високия клас. Но Mezzek и Cheval в ниския ценови клас, както и бег-ин-боксовете, се продават много добре и така се компенсират загубите от средния клас.
2. Онлайн продажбите имат много голям ръст. Преди кризата нямахме почти никакви онлайн продажби, а сега са увеличени с много голям процент. Всеки ден има нов ръст. Поръчват се всякакъв клас вина. И съм сигурна, че тази тенденция за увеличено онлайн търсене на вина ще продължи и след нормализиране на обстановката.
3. Важно е държавата да подкрепи ресторантите, хотелите и секторите, засегнати най-много от кризата. Това би била косвена помощ и за нас, винарските изби. Финансовото положение е трудно в момента, всички винопроизводители се задъхват. Ние също усещаме кризата. В момента имаме много разходи по лозята и тяхната поддръжка и липсата на финансови постъпления изключително затруднява работата ни. Надяваме се все пак, това извънредно положение да не продължи дълго, защото неминуемо негативните последствия ще са както за нас като винопроизводители, така и за много други сектори.
4. Да не спират да работят и да бъдат оптимисти. При нас производството работи. Засега наемаме по-ограничен брой външни хора за работа на лозята. Но не предприемаме мерки за съкращаване или пускане в отпуски – не искаме да губим хората си, тъй като за момента нещата вървят, макар и по-бавно. Доволни сме, че има работа за тях.
Не мисля, че положението ще става по-лошо отколкото е в момента. И съм тотален оптимист, че това лято на морето ще има силен сезон и много от обектите ще заработят нормално. Разбира се, ще има и такива, които няма да могат да отворят – говоря за обектите, които досега са работили почти изцяло с чужденци. Но онези, които разчитат на българите, вече се подготвят за работа и казват, че дори и да отворят на 1 юли, за тях ще е добре.
5. Не, нямаме намерение да забавяме бутилирането. Работим по план. Заводът работи както всяка година. Сигурна съм, че след кризата ще има увеличено търсене и потребление. Хората ще са жадни за храна и вино. Също така очаквам летните месеци да са топли и хората да искат да излизат и да се забавляват, което отново ще бъде добре за нашите продажби. Все пак зависи докога ще продължи тази карантина, защото в началото всички бяхме убедени, че след две-три седмици всичко ще свърши. Но в последните дни чуваме други прогнози. Дори и да се разхлабят мерките, извънредното положение ще остане доста дълго, което ще се отрази неминуемо при нас. Никой не е наясно при какви правила ще се работи и това обърква всички бъдещи планове както у нас, така и в цяла Европа и света.
1. Тъй като виното е луксозен продукт всички, всички ние, които продаваме в търговската мрежа на по-високи цени ще пострадаме силно от ситуацията. Това се вижда в избите, с които аз се занимавам. Работя в три ценови групи и наблюденията ми са, че най-евтините вина нямат никакво отстъпление от продажбите и вървят нормално. В средния клас вина продажбите в сравнение с тези отпреди кризата са надолу със 75%. Докато при вината над 10 лв., спадът е притеснително сериозен и нещата не вървят никак добре. Продажбите са паднали над 90%.
В момента започваме да провеждаме различни мероприятия, за да се опитаме отново да намерим клиентите си. Правим специални обръщения към тях и мислим върху различни видове промоции.
2. Продаваме онлайн, но и в двете изби нямаме никакво повишение на продажбите. Но се надяваме по-нататък да имаме. Левента все още няма онлайн магазин, ще го пуснем съвсем скоро. Засега се продава през Авенди, а ВИ Варна си има собствен онлайн магазин.
3. Според мен най-голямата помощ би била, ако държавата осигури контрол, съгласно действащото в страната законодателство. Контролът във винарската промишленост е на много ниско ниво. Всеки, който се сети, произвежда и продава вино извън регламентите. По тази причина и сивият сектор е много голям и продължава да се разраства, особено в този момент. Ако държавата се ангажира да следи тези сиви продажби и да ги санкционира, това ще помогне изключително много на реалния бизнес.
От друга страна лозарството от 2 години е в много тежка криза, поради несъответствието между гроздето, което се произвежда и онова, което се преработва и продава в България и в чужбина. Тази криза се задълбочи особено много миналата есен. Тогава цените на гроздето бяха изключително ниски, което обезсърчи голяма част от лозарите да продължават да отглеждат грозде.
Тук държавата отново може да помогне като увеличи субсидиите. В съседните ни държави, Гърция и Румъния, субсидиите са повече от 100 евро на декар. А в България нямат и 15 евро!
Това би помогнало много да се запази лозарството.
В момента в държавата се работи по програма във винарския сектор, която подпомага конверсията на лозята, технологичните условия в предприятията и рекламата на нашите вина в чужбина. Според мен тя трябва сериозно да се преработи и парите да отидат при коректните към бюджета лозари и винари. Защото за България ще бъде сериозен проблем, ако голяма част от лозята се изоставят. А вече има такива примери и аз наблюдавам конкретни масиви, финансирани от досегашни програми, които повече няма да се обработват. Защо са ни толкова лозя при положение, че всяка година износът върви надолу, а изкупните цени са все по-ниски?
Държавата трябва да положи усилия да оправи сектора като цяло, а не да се търсят решения, свързани само с кризата около коронавируса. Ние ще преживеем тази криза, както сме преживели и други. Ще намалим производството, ще съкратим хора, ще повишим качеството, ще търсим асортимент, но това са краткосрочни мерки. Държавата трябва да се замисли по-сериозно какво ще правим в бъдеще.
4. На първо място трябва да се реши как да се продадат наличните вина. В момента се продават много добре наливни вина и вина в бег-ин-бокс. След това трябва да се търсят верните почитатели и да се поддържа постоянна връзка с тях чрез различни предложения, защото вино в България продължава да се пие и консумацията му не е намаляла. Дори смятам, че в момента се пие повече вино, докато си стоим вкъщи. Имам възможност да наблюдавам магазините за напитки и забелязвам, че хората започнаха да си купуват по 5-10 литра наливно вино или в кутия, за да не излизат често. Сигурен съм, че консумацията на вино се е увеличила от началото на кризата, но за съжаление огромната част от този ръст е в ползва на вината от сивия сектор.
5. Според мен това може да повлияе положително само на някои червени вина, но за съжаление миналата 2019 година не се произведоха много добри червени вина. А от 2018 вината са още по-малко като количество. А при белите вина отлежаването не би се отразило добре с изключение на вината от сортовете шардоне и ризлинг. При мен всички вина, които са ферментирали в бъчви, вече са извадени, тъй като няма смисъл да ги държим повече - и са бутилирани. Дори и да ги задържим още няколко месеца, белите вина вече започват да губят сериозно и ако се пропуснат май и юни за продажба, ще ни останат много бели вина по складовете. При червените продажбите определено ще бъдат много по-регулярни. В момента в интернет червените вина се препоръчват като антиоксидантни и много хора, които не са обичали да пият вино, сега заради коронавируса ще започнат да се лекуват и с вино. Но отново повтарям, че най-негативният ефект върху винарството ще дойде от сивия сектор, който в момента реализира още повече продажби.
1. На 1 юли, дори да са паднали ограниченията на правителството и да са облекчени предприетите мерки във връзка със заразата Covid-19, то според мен нормалност е доста силна дума в днешните условия. Следователно се очертава кризата да бъде доста тежка и в сектора на гроздо и винопроизводителите. Ние очакваме около 50 % спад в реализация на вината на вътрешните пазари, на външните също. Ще загубим доста добри клиенти, които няма да отворят отново своите затворени обекти, поради обясними причини. Ще се наложи да преразгледаме дистрибуторските си канали и търговската концепция, като проявим повече гъвкавост, а именно разширяване на един приемлив клиентски профил, съобразен с моментната ситуация. Задължително ще запазим доброто качество на нашите продукти и ценовата си политика, като разбира се ще включим и доста промоции.
2. Определено се забелязва ръст в онлайн търговията и това е абсолютно нормално в условията на изолацията. Преди това поддържахме нашия онлайн магазин за по-голямо удобство на някои от клиентите. Днес се оказа, че това е най-ценното нещо, което сме направили, без да сме предвиждали подобна обстановка, въпреки че онлайн продажбите не компенсират загубите до голяма степен, но все пак има движение, набираме и нови клиенти, които биха продължили и занапред да пазаруват онлайн, защото разбират, че е удобно. Най-продавани в момента са обявените на промоция вина, бег-ин-боксовете, както и пакетите, което особено се засилва в дните около традиционните християнски празници – тогава клиентите не пропускат да се заредят с хубави вина за празничната трапеза. По-малко са поръчките на вина от високия ценови клас, но и за тях има ценители, които правят своята селекция и поръчват.
3. Държавата може да увеличи субсидията за отглеждане на лозя с винени сортове, да субсидира произведените количества вина и да се ангажира с компенсаторен механизъм при липса на възможност за реализация. Може би трябва да се върнем към старите методи на икономиката, при които държавата осигурява пазари и възлага поръчки на компаниите.
4. Всички винопроизводители трябва да прочетат какво пише на входа на парламента, след което да се изгради единна система със структури на национално и регионално ниво, даващи възможности както на големи, така и на средни, и на малки производители. Трябва да се започнат преговори със съответните министерства за засилване функциите на държавата в нашия сектор за придобиване на специален статут и подпомагане производството на грозде, на вино и на услугата винен туризъм.
5. Не бихме забавили бутилиране и изобщо спиране на производството. Технологичната ни база позволява спазване на най-висока хигиенна безопасност, както и съхранение на вече произведени вина при най-подходящи условия.
Дали сложната ситуация в момента ще има положителни последици за нас и българското вино е трудно да се отговори, още повече какви точно ще са те? Единствено може да се разработват варианти и прогнозни сценарии. Всеки изхожда от неговата си гледна точка, от нивото, което даден винопроизводител е достигнал в развитието на лозя и винарна, от проектите, които са започнати, от кредите, които са взети. Определено ще имаме доста затруднения и сътресения. Но след всяко лошо нещо идва доброто. От всяка ситуация има положителни последици. Ще преразгледаме моментното си състояние, ще анализираме своите възможности, ще отрезвим някои начинания, ще предприемем по-адекватни действия и ще променим някои стратегии и виждания в бъдещето. Но лозята няма оставим, ще продължим да се грижим за тях до последно! Малко емоционално, но е дошло времето на истината - да се даде оценка на качественото, на истинското, на българското! Вярата и надеждата остават!
1. Моето лично мнение е, че всяко връщане към нормалността след 15 април ще има дългосрочни последици, които ще са с различна степен на тежест за различните изби в зависимост от това каква е структурата на пазарите им. Тъй като тази дата вече мина и с напредването на времето хоризонтите за подобрение стават все по-мъгляви и условни, смятам, че няма повод за прекомерен оптимизъм. Ситуацията в нашия бранш и без криза не е била особено цветуща, затова предполагам, че ще има сътресения.
2. Да, има ръст както при базовите така и при скъпите вина, но базата е пренебрежително ниска. Не вярвам, че онлайн продажбите на вино ще се развият в близките месеци до толкова, че да станат канал, който има съществено значение за съществуването на която и да е изба.
3. Винаги съм казвал, че виното се продава преди всичко чрез националния имидж на страната, в която е произведено. Националният имидж се гради от държавата, защото само тя има ресурс да го направи. С производствения си потенциал ние (винарите) няма как да съществуваме само от местните продажби. На местния пазар ние се задушаваме от свръх- и нелоялна конкуренция. Единственият път е износа, а за него е определящ националният имидж. По света виното също се продава в свръхконкурентна среда. Затова държавата има огромна роля и отговорност към сектора. Роля, която в момента няма административен и морален капацитет да поеме.
4. След като винопроизводителите не сме могли да направим нищо досега, едва ли ще направим нещо по време на тази ситуация. Винарите са много хубави и разумни хора и то с много малко изключения, но лостовете да заработим за една кауза не са налични и затова на всекиго ще се наложи да се спасява сам.
5. Със сигурност плановете за бутилиране ще са други с оглед на ситуацията. Ще поддържаме минимални количества бутилки на склад особено от белите и розета, защото при тях периода на отлежаване в бутилка е по-кратък. За топ вино като Виница тази карантина е добре дошла, защото така новата реколта ще има още малко време да узрее по-добре. Разбира се, времето за стареене не носи приходи, но реалността е такава. Друг позитивен аспект е по-чистия въздух и по-синьото небе. Това се неща, които носят ежедневна радост и не бива да бъдат подценявани. На последно място, но не и като значение. По-малкото работа и стрес дава възможност на човек да се занимаваме повече със себе си. Това е уникална възможност и ако повече винари имат търпението да се вгледат в себе си и да преоткрият професията си в нова светлина - това може да е импулс, който да даде тласък въпреки всички негативни фактори. Липсата на индивидуалност в българското винарство е крещяща от моя лична гледна точка. Това трябва да се промени и това зависи само от нас самите.
1. Виненият живот в България за съжаление продължава да страда за поредна година, а тази пандемична обстановка ще е пагубна за немалко родни гроздо и винопроизводители. Ще видим пренареждане на пазара – ще оцелеят малкото винопроизводители с добри финансови резултати и бързо адаптиращите се в тази ситуация.
За щастие, засега ние не сме спирали работа нито в лозята, нито в избата, нито в администативния офис, нито в търговския ни офис, спазвайки строги хигиенни мерки. Едва ли ще можем да наричаме икономическия живот нормален скоро, дори и ограниченията да паднат съвсем скоро. Очаквам спад с около 40-50% в продажбите ни до края на годината в сравнение с предходната, но съм оптимист, че в средносрочен план Бонония Естейт бързо ще увеличава познаваемостта и присъствието си на пазара.
2. Ръстът в онлайн продажбите при нас е осезаем. Основно продаваме през онлайн магазина ни, имаме поръчки и през социалните мрежи. Вината на Бонония Естейт са в ценови диапазон 9,90 – 19,90 лв. за бутилка 0.75л и до 23 лв. за 5-литров бег-ин-бокс. Не наблюдаваме увеличение на продажбите на един сегмент за сметка на друг.
3. Държавата със сигурност би могла да помогне по различни начини, но няма да го направи. Виното не е продукт от първа необходимост. Ще се спасяваме сами.
4. На първо място винопроизводителите трябва да минимизират разходите си и много внимателно да прецизират производството си. Пазарът ще е силно ценово-чувствителен. Делът на виното в бег-ин-бокс ще се увеличи за сметка на бутилираните от среден и висок клас, а в сегмента над 20 лв. ще е изключително трудно. Надценените вина ще трябва да се предлагат на по-ниски, конкурентни цени. Цялата производствена и ценова политика на винопроизводителите трябва да се промени в насока намаление на цената. Спасителният кораб на по-големите производители ще бъде отново износът.
5. Не планираме да забавяме нищо в Бонония Естейт и работим на пълни обороти в производството. Продължаваме със строителството на Bononia Estate Winery & Resort в село Кошава, който трябва да отворим есента.
Убеден съм, че ще има и позитиви за българското вино – за избите, които успеят да издържат. Ще видим спад в продажби на вносни вина за сметка на българските. Големите европейски износители на вино са силно засегнати от пандемията, което може да отвори вратички на българските винопроизводители... Оптимисти сме. Пийте българско вино!
Напусна ни Вал Марков, създателят на Шато де Вал, приятел и винар